Skapa hemsida gratis via Heymo

Så gör du, steg för steg - och så får du 50% med vår unika rabattkod!

Så skapar du en gratis hemsida via Heymo

Att skapa en gratis hemsida kan verka lättare sagt än gjort – men så är inte fallet via Heymo. Vi rekommenderar Heymo till företag eller privatpersoner som ska förmedla tjänster, bloggar och även företag som vill ha ett snyggt ansikte utåt på nätet.



Gratis hemsida via Heymo med rabattkod

Första steget i det hela är att enkelt skapa ett konto. Om du ska skapa en hemsida till ditt företag rekommenderar vi att registrera ditt företags e-postadress på kontot, detta för att enkelt kunna återkoppla och hitta mail från Heymo, till exempel fakturor.


Andra steget är att trycka på “Skapa ny hemsida”. Då kommer du få ett flertal olika mallar att välja emellan. Välj då den mallen som matchar din vision på den hemsidan du vill skapa, denna mall kommer du senare jobba med och konfigurera. När du har valt en mall så kommer en guide börja. Denna guide visar dig alla olika funktioner i deras hemside-konfigurator. Följ denna guide för att snabbare få ett grepp över alla funktionerna som Heymo erbjuder


När guiden är över så ska du såklart börja konfigurera din hemsida.


Om du ska skapa en hemsida för att förmedla en produkt/tjänst bör du skapa en så användarvänlig och enkel hemsida som möjligt men som fortfarande har en snygg design. Om du ska skapa en hemsida för att exempelvis visa upp dina foton, eller bara en hemsida för att få ett ansikte utåt på nätet rekommenderar vi en snygg design med mycket informationstext för att redan från början jobba med sökmotoroptimering.


Vi börjar med en hemsida som är till för att förmedla tjänster eller produkter.


Det viktigaste med denna typen av hemsida är att göra den så användarvänlig som möjligt. Hela första sidan ska till så stor del som möjligt fokuseras på produkten/tjänsten. Tänk att du är kunden – du vill ju givetvis att det ska vara klart, tydligt och enkelt. Eller hur?


Tryck på pluset (+) nere i vänstra hörnet på Heymos konfigurator. Då kommer en slide fram med olika Drag & Drop ikoner. Uppe vid textens innehåll kommer det finnas en länk för Block och en länk för Uppsättningar.


Tryck på Uppsättningar och börja med att välja den uppsättningen näst längst ner med en smal bild på en våg. På denna uppsättning skriver du till exempel ”Cyklar till halva priset” med fet stil.


Välj sedan en passande bild till din hemsida eller produkt. Under den uppsättningen rekommenderar vi att du väljer antingen den uppsättningen med fyra textrutor, eller den uppsättningen med fyra textrutor och fyra bilder kombinerat. Detta beroende på hur många tjänster/produkter du har. På denna uppsättning lägger du då in produktnamn och information om vad som ingår, men kom ihåg att hålla allt minimalt. Enkelt men ändå snyggt är ledorden. Tryck sedan på bildrutorna för att lägga in passande bilder till antingen produkt eller tjänst.



Nu har du grunden och nu ska du se till att kunden vet hur hen kan köpa/beställa er tjänst/produkt. För tjänster rekommenderar vi att ha en beställ knapp (Beställningsknappen hittar du i konfigurations-menyn under “Block”).


Placera då en beställnings-knapp antingen under vardera produkt eller så gör du det enkelt och placerar en stor knapp på förstasidan som länkar till ett formulär på din hemsida. Om du ska ha ett formulär rekommenderar vi att ni placerar det direkt under produkterna med en scroll-länk till formuläret.


För att göra detta öppnar du Heymo-menyn, trycker på Block, väljer Kontaktformulär och placerar kontaktformuläret under beställningsknappen. Sedan trycker du bredvid kontaktformuläret så att “Sektion” kommer upp i högra hörnet. Klicka då på “Sektion”.


Längst ner i Sektion-menyn kommer det stå “Gör länkbar”. Klicka i den knappen och döp sektionen till något passande, detta för att enkelt kunna identifiera just den sektionen.


Klicka nu på beställningsknappen. Då kommer det upp en ruta där det står ”ställ in händelse”. Tryck på “Ställ in händelse”. I den rutan som kommer upp trycker du sedan på sektion. När du väl är inne i sektionsdelen så väljer du sektionen du precis skapade och döpte.


När du gjort det så klickar du dig ur menyn. För att se om du har gjort rätt rekommenderar vi att trycka på “Visa” nere i botten på hemsidan. Detta låter dig klicka runt på hemsidan så du kan se till att allt funkar som det ska – utan att hemsidan för den skullen gått live och blivit offentlig.


Du har nu lagt grunden till din nya hemsida – stort grattis!


Tryck nu på “Sidor” nere i det vänstra hörnet. I den menyn trycker du på plustecknet uppe i högra hörnet i menyn. Välj sedan “Skapa en ny sida”. Då kommer en ny sida upp, döp nu om denna till exempelvis “Produkter” eller vad som nu passar den andra sidan.



Vad ska jag tänka på när jag skapar en hemsida?


När du ska skapa en hemsida kan man förlita sig på Heymo´s mallar, dessa mallar är redan i vårt tycke tillräckligt raffinerade för att användas som informerande hemsidor.


Innehållet ska vara:

1. Namn på ert företag.

2. Vad gör ert företag?

3. Information om er.

4. Vad gör er speciella?

5. Vad är er affärside?

6. Detaljerad info om just era arbeten.

7. Erfarenhet/er.

8. Kontaktuppgifter.

9. Ett kontaktformulär. (Oavsett om ni inte säljer genom hemsidan kan väldigt många möjligheter komma därigenom, glöm ej det).

10. Egna eller Matchande bilder på ert företag.

11. Se till att ha en logotyp av kvalité som ska matcha med designen.

Innan du är helt klar - klicka nu på “Visa” och tryck sedan på mobilikonen. Se nu till att din hemsida ser lika bra ut på mobil/tablet som på en vanlig dator. Detta är speciellt viktigt för dig med en sida för förmedling av tjänster.



Hur publicerar och optimerar jag min nya hemsida?

Nu är det dags för dig att publicera din hemsida. Genom Heymo finns det två alternativ av publicering. Vi börjar med den enklaste. När du känner dig redo så trycker du enkelt på “Publicera” längst ner på skärmen. Då kommer det upp en ruta där du får välja mellan tre olika alternativ:

1. Skapa en gratis subdomän.

2. Använd befintligt domännamn.

3. Registrera eget domännamn.



För att snabbt få ut din hemsida trycker du då på Alternativ 1. Då kommer du få möjligheten att välja vad din hemsida ska heta. Men andra ord vilket domännamn du önskar. Skriv nu i vad du vill att webbadressen skall vara och tryck sedan på publicera.

Grattis! Du har nu skapat en helt egengjord hemsida från Heymo utan någon kostnad.

Alternativ 2 använder du om du redan har köpt eller har ägt en domän sedan innan. (Detta alternativ har en avgift i månaden).

När du nu trycker på Alternativ 2 kommer du bli omdirigerad till att uppgradera ditt konto till “Driva”. Heymo erbjuder då två olika lösningar, antingen per månad eller per år. Vi skulle rekommendera månadsvis till en början för att se om det passar dig och din hemsida. När du har beställt ett paket kommer du direkt få tillgång till det. Vi kommer nu guida dig steg för steg för att få din egen domän till hemsidan

Steg 1. Inne i redigeringen klickar du på “Kontrollpanel”.

Steg 2. Scrolla ner till “Domäner”.

Steg 3. Tryck på “Lägg till domännamn”.

Steg 4. Här får du nu beroende på om du har en domän sedan innan, eller om du ska köpa en domän genom Heymo, välja mellan 3 alternativ.



Alternativ 1. Köp domänen igenom Heymo vilket är väldigt enkelt. Heymo anordnar allt efter du valt ditt eget domännamn.

Alternativ 2. Koppla ett befintligt domännamn. Du fyller nu i ditt domännamn, sedan kommer den registreras. Härefter får vi dirigera dig till motsvarande leverantör till ditt domännamn för att du ska kunna koppla det. Det enklaste sättet vi rekommenderar är dock att koppla igenom namnservrar.

Alternativ 3. Detta är dessvärre något vi inte har någon guide för, då vi har svårt att göra en generell guide för detta.


Efter detta rekommenderar vi även att ni under domäner, ändrar så att det domännamnet som du precis lagt till är din huvuddomän. Annars kommer heymos egna domän att visas.

Grattis - Du har nu skapat din egna hemsida!


Är det andra saker du undrar över kring Heymo? Då rekommenderar vi dig att skriva till deras direktsupport.