Skapa egen logga gratis

Detta ska du tänka på när du skapar egen logotyp.

Tips när du skapar egen logga

Har du klickat dig hit är du med största sannolikhet i uppstarten av ditt företag. Det är lätt att i ren iver stressa fram processen och föreställa sig en senare korrigering. Bättre är det att från början göra rätt för att inte riskera eventuella framgångar som laddats i varumärket.

Vad är en logotyp?

Logotyp är ytterst symbolen för hela varumärket. Ett framgångsrikt varumärkesarbete tar utgångspunkt i de psykologiska delarna av företagande. Associationer som varumärket väcker, och loggan symboliserar, tar tid att bygga upp och sker i stora delar på ett omedvetet plan. Företagets immateriella grund behöver därför aktivt förädlas.


När en logotyp ska tas fram är det viktigt att ställa ett par grundläggande frågor:

1. Vad vill vi kommunicera?

2. Vad är vårt koncept?

3. Vilka är våra värderingar?



Tidsenlig eller traditionell logotyp?

Det går att exemplifiera med hjälp av motsatsförhållandet mellan modernitet och tradition. Det moderna kan representera innovation, exklusivitet och trendighet, men även massproduktion och dålig kvalitet. Tradition kan representera pålitlighet, styrka och kvalitet, men även fantasilöshet och stagnation.

Begreppen betyder skilda saker beroende av personens värderingar, vilket föranleder behoven av att identifiera tydliga målgrupper i förväg för att utfallet ska ligga i linje med förväntan. Vilka potentiella kunder önskar vi att fånga in och hur når vi fram till dem?