SEO tips som faktiskt fungerar

I samarbete med Hjalmar & Company



Om du googlar ”SEO tips” så kan du gå hela vägen till sida 15 på Google och fortfarande hitta resultat som kan tyckas relevanta. Men om SEO tipsen som ges faktiskt fungerar – varför rankar folk då på sidan 15 med sina artiklar som handlar om just detta ämne? Det grundar sig i att vissa tror sig kunna SEO, medan andra faktiskt kan det. I den här artikeln guidar vi dig genom SEO-djungeln och ger 5 konkreta och väl fungerande SEO-tips som faktiskt fungerar!


1. Ta fram dina utvalda sökord innan du börjar bygga hemsidor

Ponera att du får en idé för en ny hemsida. Din hjärna matar ut idé efter idé och du vill bara komma igång och börja fila på design, upplägg och content. Det är toppen, men glöm inte att involvera SEO-tänket redan från start. En snygg och välfungerande hemsida är toppen, men om du inte har med ditt SEO-fokus från starten av din hemsida riskerar du att sitta med dubbla jobb i slutändan. Rent konkret: Ta fram dina sökord och strukturera upp din hemsida utifrån dessa sökord redan från start för att slippa extra tid på att revidera redan skrivet innehåll. Mer om detta under kommande punkt.


2. Titlar, rubriker och återkommande sökord

Innan du börjar skriva innehållet på din sajt ska du ta fram dom sökord som du vill synas på. Ett bra exempel för oss är sökorden ”skapa egen hemsida” och ”skapa hemsida” som vi idag syns på, och det är så vi får trafik till denna webbplats. Se till att bygga landningssidor för respektive sökord som du vill synas på, och nämn sökorden i din titlar, rubriker och innehållet/brödtexten. Se upp för att spamma sökorden, men glöm heller inte bort att nämna dom förhållandevis frekvent.


3. Glöm för guds skull inte meta-description

Du har nu skrivit grymt content till din nya hemsida samt filat på rubriker och titlar. Är detta allt som den som hänger på sökmotorerna ser när den söker på dina sökord? Givetvis inte. Din meta-description är minst lika viktig. Håll din meta-description relevant, attraktiv och samtidigt angränsande till dom sökord som du prioriterar för alla landningssidor som du bygger för din hemsida – oavsett om det handlar om produktkategorier, blogginlägg eller startsidan. Meta-description är superviktigt!


4. Följ upp dina ändringar i Google Search Console

Okej, så ovanstående punkter är avbetade. Allt är klart. Men hur går det – egentligen? Som med all annan digital marknadsföring, vare sig den är betald eller organisk – så måste det följas upp för att säkerställa att dina optimeringsinsatser är relevanta och faktiskt fungerar. Använd gärna Google Search Console eller något motsvarande verktyg som ger dig full insyn i hur dina olika sökord presterar organiskt innan – och efter – dina SEO-justeringar.


5. Ta extern hjälp för att snabba på arbetet

Nästan alla e-handlare, bloggare och publicister anser sig vara SEO-gurus på hobbynivå. Det är ofta så att man som enskild har en hel del erfarenheter och en grundlig förståelse i vad som fungerar och inte – men när det kommer till kritan så finns det aktörer på marknaden som är experter av en anledning. Om du själv har tröttnat på att ligga på sida 16 på dina sökfraser eller helt enkelt bara inte hinner med att arbeta med SEO på daglig basis rekommenderar vi att du tar hjälp av en SEO byrå såsom Hjalmar & Company. Hjalmar & Company hjälper dig med både on-page och off-page SEO och har jobbar med sökmotoroptimering sedan 2014. Dom kan SEO, helt enkelt.