10 TIPS FÖR BÄTTRE SEO

Sökmotoroptimering är nyckeln till att synas på Google.

Varför ska man jobba med SEO?

Här bjuder vi på 10 tips för bättre SEO!

Sökmotoroptimering, förkortat SEO, innebär att du på ett strukturerat sätt arbetar med din webbplats med det långsiktiga målet att synas högre upp i sökmotorerna när internetbesökare söker efter specifika ord eller sökfraser. SEO, till skillnad från SEM som är förkortningen för Search Engine Marketing, går att göra med knappa resurser och står sig mer långsiktigt, förutsatt att söktermerna för din sida inte ändras radikalt. I den här artikeln förklarar vi dom 10 bästa tipsen för att ranka bättre i sökmotorerna. Njut av läsningen!



1. Välj rätt domän

Att välja en domän som speglar din hemsidas innehåll är mycket bra – inte bara för att Google gillar relevansen i din domän, utan även för att eventuella besökare enkelt kan förstå om dom hittat rätt eller inte. Om du vill skapa egen hemsida och sälja exempelvis cyklar på internet kan det vara en god idé att försöka hitta en ledig domän som innehåll just den sökfrasen – i detta fall exempelvis ”www.cyklarpånätet.se”. På så sätt ger du din egen webbplats en viss legitimitet i sökmotorerna, utan att nödvändigtvis ha spenderat allt för många kronor för över marknadsföring. Vi rekommenderar att du köper en billig domän som ändå fyller sin fulla funktion. Klicka här för att köpa billig domän. Tänk på att du också kan köpa en gratis hemsida inledningsvis, besök denna länk för att enklast göra detta och snabbt komma igång med att starta hemsida. Utöver att köpa en bra och billig domän behöver du också välja ett bra webbhotell som kommer tillhandahålla din webbplats i sin helhet. Om du vill köpa ett billigt webbhotell kan vi varmt rekommendera EgenSajt eller FS Data.

2. Gör en ordentlig sökordsanalys

Till en början behöver du sätta dina mål och göra en projektplan. Om du vill synas på sökfrasen ”cyklar på internet” är det här du ska lägga ditt fokus i din sökmotoroptimering, tillsammans med andra relevanta sökningar som ändå kan vara relaterade till din ursprungliga sökning. Om ”cyklar på internet” är ditt huvudsakliga sökord kan även sökningar som ”köpa cykel” och ”billiga cyklar” vara aktuella att fokusera på när du skriver innehållet på din hemsida. Ett viktigt steg i att göra din sökordsanalys är att hålla fokus på en eller ett par sökfraser som du upplever är relevanta för din hemsida. Bli inte allt för diversifierad, utan håll det enkelt från ett tidigt skede. Om du fokuserar på allt för många sökord i din sökmotoroptimering (SEO) så kommer du ha svårt att på kortare sikt se resultat. När du har valt ut dina sökord så är din uppgift att kontinuerligt nämna detta sökord på din hemsida. Ett bra förslag är också att skapa en separat sida för ditt sökord, exempelvis ”www.cyklarpånätet.se/kopa-cykel”.

3. Se över konkurrensen kring dina sökord

En viktig parameter i val av dina sökord som du vill synas i Google eller Bing på är just konkurrensen. Vilka hemsidor rankar på dessa ord idag? Vilka andra sökord syns denna hemsida på? Detta är två relevanta frågor att ställa sig själv i ett tidigt skede för att lyckas med sökmotoroptimering. Ingenting är omöjligt och du kan alltid ranka nummer 1 på just ditt sökord, men då gäller det att du är beredd att lägga ner tiden på att skriva unikt innehåll, skapa en användarvänlig hemsida och få in relevanta länkar till din hemsida. Om konkurrensen är allt för hård kan det vara en god idé att se sig omkring efter andra sökord som du tror att dom som Googlar kan finna intresse för. Long-tail ord såsom ”vart köpa billig röd cykel” kan därför bli aktuellt i din sökmotoroptimering.

4. Din hemsidas innehåll är A och O

Google älskar text och tolkar mycket och relevant text som att din hemsida kan ligga till grund för exakt det som sökaren efterfrågar. Att bara skriva innehåll i form av blogginlägg som inte har någon relevans till dom ord du vill ranka på kommer inte göra någon nytta – det är mycket viktigt att det innehåll och den text du skriver på din sajt är relevant till ämnet din hemsida fokuserar på och dom sökord du vill ranka på i sökmotorerna.

5. Din hemsidas titlar är mycket viktiga

När du tänkt skapa hemsida och sedan separata undersidor till din hemsida, blogg eller e-handel är det viktigt att du tänker till noga när du sätter en titel på varje sida, namnger sidorna med andra ord. Det första den som söker dina sökfraser ser är nämligen titeln på din hemsida. Håll titeln relevant, men ändå inbjudande. Tänk på att ha en snabb hemsida som inte tar allt för lång tid att ladda upp också, det kan göra stor skillnad i hur din hemsida syns i sökmotorerna. Tänk på att det kan vara en god idé att bygga din hemsida själv med ett långsiktigt tänk. Se till att hitta ett bra webbhotell för e-handel också. Under titeln på din hemsida som du kanske skapat helt gratis kommer det första besökaren ser vara din logotyp till din hemsida. Om du vill köpa billig logga så kan du lätt göra det utan allt för mycket förarbete. Lämna över dina idéer och till en bra byrå eller e-tjänst så löser dom resten till en billig peng. Helheten är allt i sökmotoroptimeringen!


6. Rubriker, underrubriker och brödtext

Det vanligaste utvecklingsspråket som används när man ska skapa enkel hemsida är HTML. I språket HTML kommer du använda dig av primärt tre olika rubriker, underrubriker och brödtext-format.

När det kommer till rubriker ska du använda dig av ”< h2 >” som gör att Google direkt ser att det är en rubrik på din sida och kan berätta detta för personen som Googlar på just dessa ord, eller kringliggande ord sin nämns i din text.

När det kommer till underrubriker funkar ”< h2 >”, ”< h3 >” och ”< h4 >” mycket bra för att på ett tydligt sätt visa för läsaren att det är just en underrubrik, men även för att berätta för sökmotorerna att din hemsida innehåller en viss mängd relevant innehåll som inte enbart är anknutet till din prisvärda hemsidas huvudsakliga rubrik eller titel.

När det kommer till brödtext så används i regel ”< p >” för att signalera för läsaren att det är brödtext som läses – alltså din hemsidas faktiska innehåll som läses. Ha som vana att när du bygger din hemsida och jobbar med din sökmotoroptimering att alltid använda dig av denna kod.

7. Hur ska du hantera dina interna länkar (on page länkar)

On page-länkar, även kallar on page SEO är en viktig del i hur du rankar på dina sökord och sökfraser. När du genomgått ovanstående steg kring din sökmotoroptimering så är det viktigt att tänka på den interna optimeringen av din hemsida som handlar om interna länkar – det vill säga hur du berättar för användaren och sökmotorerna att det finns mer intressant content och innehåll på din hemsida. Om du exempelvis på din startsida berätta lite om dig och din verksamhet/e-handel, och där nämner ”elcykel” så skulle det i detta fall vara en mycket bra investering att länka den ankartexten till en relevant landningssida på din hemsida. På så sätt berättar du av ren användarvänlighet att läsaren kan besöka den sidan för att få mer information om området, men även för sökmotorerna att du har en sida som handlar om just det ämnet.

8. Externa länkar, ska man köpa länkar?

En länk till din hemsida är en rekommendation till din webbplats – och din hemsida kommer därför prioriteras högre av Google. Enligt Googles riktlinjer är det förbjudet att köpa kommersiella länkar för att dra nytta av den länkkraft som kan komma av ett väl planerat länkköp. Att köpa länkar kommer därför med en stor uppsida, men risken kan också vara stor om man bestämmer sig för att investera i att köpa länkar. Gör en tydlig och bra research innan du kontaktar en SEO-byrå för att köpa länkar. Det kommer gynna dig längden.

9. Tänk på att namnge bilderna på din hemsida



När man använder Google för att hitta information är det inte enbart länkar man söker att klicka på, utan det kan även vara bilder. Därför är det en god idé att döpa bilderna till någonting relevant och som är kopplat till bilden i sin helhet. Gör det hellre lite svårare för dig att administrera bilderna på din snygga hemsida än att göra det enkelt och bekvämt för dig. Ta tiden att namnge dina bilder så kommer det gynna dig i längden – för både besökaren och för sökmotorerna.

10. Håll hemsidan uppdaterad

En uppdaterad hemsida, e-handel eller blogg är i Googles ögon en relevant och aktuell hemsida eller webbplats. Genom att kontinuerligt uppdatera din hemsidas innehåll berättar du för sökmotorerna att din hemsida är aktuell för läsarna. Skriv nya artiklar, ett nytt blogginlägg eller uppdatera informationen om din hemsida på din startsida eller i din ”Om oss” flik exempelvis. Det finns mycket arbete att göra, även om det känns som att din webbplats är klar och redo att lanseras.

Skriven av Skapaegenhemsida.se till flyttstäd karlstad.




Heymo - GRATIS!

0 kr per .se domän

Egensajt - KÖP NU!

55 kr per .se domän

Fs Data - KÖP NU!

89 kr per .se domän

One.com - KÖP NU!

115 kr per .se domän

Heymo - GRATIS!

0 kr för webbhotell!

EgenSajt - KÖP NU!

från 18 kr/månad

Inleed - KÖP NU!

från 19 kr/månad

One.com - KÖP NU!

från 20 kr/månad