10 saker att tänka på när du köper webbhotell

Vad behöver man tänka på när man ska köpa ett webbhotell? Vi på Skapaegenhemsida.se reder ut!



1. Läs recensioner av webbhotellet

Recensioner av dom billigaste webbhotellen är vår specialitet så att du ska slippa försvinna i någon form av googlande karusell som du aldrig hittar ur. Vad säger webbhotellets befintliga kunder? Hur många kunder har webbhotellet? Finns det en koppling mellan webbhotellets pris och dess antal kunder? Säkerställ alltid att det talas gott om webbhotellet du tänker välja för att du ska kunna känna dig så trygg som möjligt när du ska skapa din egen hemsida.

2. Säkerställ att webbhotellet har bra support

När det uppstår problem eller i värsta fall downtime hos webbhotellet du valt så måste supporten finnas där. På arbetsdagar mellan 8-17 så är en önskvärd responstid mellan 5 minuter och 1 timma. Skicka gärna ett mejl till webbhotellet bara för att testa deras support!

3. Kör samma plattform för domän och webbhotell

Det finns få saker som är så frustrerande som att behöva logga in på olika portaler varenda gång du behöver göra några justeringar. Var smart redan från början och se till att du har samma leverantör för dina domäner som du har för ditt webbhotell.

4. Jämför alltid priserna hos konkurrenterna

Precis som med allt annat här på internet så går det att jämföra priser även på webbhotell. Faktum är att det är vårt uppdrag här på Skapaegenhemsida – att just jämföra priser och recensera webbhotell. Om en konkurrent till det webbhotellet du fastnat för har ett billigare webbhotell så bör du såklart ta en titt för att se vad det är som skiljer sig åt och vad som gör att det ena webbhotellet är billigare än det andra.

5. Kolla så att gratis e-post ingår

När du börjar få igång din verksamhet genom din hemsida så kommer du helt klart vilja skicka e-postmeddelanden – och detta på ett professionellt sätt som ger ett bra första intryck på mottagaren. Se till att webbhotellet bjuder på en eller flera kostnadsfria e-postadresser och använd det som ett verktyg att lyfta din business i dina kunders ögon!



6. Se till att du kan hosta flera hemsidor på samma webbhotell

Med tid kommer fler och fler idéer. Säkerställ i ett tidigt skede att det webbhotellet du väljer inte begränsar dig till att ha enbart en hemsida på deras webbhotell – utan se till att webbhotellets utrymme som du betalar för tillåter dig att skapa flera hemsidor utan att speciellt stora kostnadsökningar.

7. Finns det billiga domäner hos leverantören?

När du köper ett webbhotell hos exempelvis EgenSajt så kan du också känna dig trygg i att du kan hitta även billiga domäner. Säkerställ att leverantören erbjuder billiga toppdomäner såsom .com, .se och .nu så att du även framöver kan utöka din verksamhet om du vill utöka till fler länder eller helt enkelt bara sjösätta en ny hemsida.

8. Går det att installera Wordpress?

Wordpress är ett av dom vanligaste verktygen för att skapa egen hemsida utan att nödvändigtvis kunna koda i HTML eller CSS. Med färdiga templates som finns gratis hos Wordpress kommer du snabbt igång, lite som att skapa hemsida med Heymo. Se till att webbhotellsleverantören erbjuder koppling till Wordpress utan extra kostnad!

9. Hur mycket utrymme behöver du och vad kostar det?

Hur mycket utrymme du behöver till din nya hemsida beror på hur många webbplatser du planerar att hosta på webbhotellet. En stor avgörare är också huruvida du planerar att ha många undersidor, bilder och filmer på din hemsida. En god rekommendation inledningsvis kan vara att köpa mellan 2-6 GB på din hemsida så kommer du att komma långt. Skulle du behöva uppgradera utrymmet efter att det gått en tid så är det allt som oftast inga problem och kan lätt göras som inloggad användare hos dom flesta svenska webbhotellen.

10. Glöm inte din SEO och sökmotoroptimering!

Att vara kunnig inom sökmotoroptimering (SEO) är inget krav för att köpa ett webbhotell, men det är definitivt en parameter som kan avgöra huruvida du kommer nå digital framgång eller inte. Se till att läsa på ordentligt om sökmotoroptimering och hur samt varför man ska köpa länkar i ett tidigt skede så att du slipper göra om allting när du väl lärt dig att optimera din hemsida, e-handel eller blogg för att se bättre ut i sökmotorernas ögon.